torsdag 9 juni 2011

Portvin mitt i sommaren...

Det var en stund sedan senaste blogposten nu, men jag har haft annat för mig. Jag måste säga att jag är imponerad av vissa vinbloggare som spottar ur sig inlägg nästintill dagligen. Det måste gå hårt åt både plånbok och inre organ. Själv har jag aldrig haft varken tid eller ambition till ett så högt tempo. Inläggen kommer när de kommer helt enkelt.

Idag är det dags för något lite udda, portvin mitt i sommaren. Min konsumtion av port, och de flesta andras, inbillar jag mig, är vanligen förlagd till vinterhalvåret med en tydlig topp kring jul, men gratis är gott, så när det står två flaskor på bordet efter maten är jag inte den som tackar nej. Här följer några snabba anteckningar.


NV Dows Fine Tawny
Ljust rubinröd färg med drag åt tegel. Doften är likörartat elegant med lite vanilj, eukalyptus och björnbär. I munnen medelstor sötma, lite uttorkad, elegant frukt med hallon, jordgubbar och kanderade plommon. Kanske också en hint av rabarber. Medellång finish. 87 poäng.


NV Grahams Six Grapes Reserve Port
Färgen är djupt rubinröd. Näsan är först lite tillbkadragen. Mörk frukt och lätt brända toner. Vanilj. I munnen söt frukt; jordgubbslikör, plommon och björnbärssylt. En del tanniner och rätt pigg syra. Lång, uttorkande finish. 85 poäng

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar